A Working Friendship

Een netwerk voor personal assistants

Masterclass Reputatiemanagement: ‘Het waait nooit over’

Open en boeiende discussies tijdens Masterclass ‘Reputatiemanagement’ in Heineken Experience Amsterdam

“Het waait nooit over”, zegt Mildred Hofkes met overtuiging. Ze is de gastspreker op vrijdag 23 juni 2017 in de Heineken Experience in Amsterdam voor de Masterclass Reputatiemanagement. Ze doelt op kleine incidenten in een organisatie of bij één van de stakeholders. Het is belangrijk om te toetsten of beeldvorming van jouw organisatie vanuit het eigen handelen ook klopt met het beeld dat jouw stakeholders hebben. Kleine incidenten kunnen uitgroeien tot een enorme crisis die de reputatie kunnen schaden.

Mildred vertelt eerst over haar eigen ervaringen in het bedrijfsleven en haar stap om een eigen bureau te beginnen. Uit haar onderzoeken blijkt dat veel organisaties denken vanuit zichzelf, de zender. Terwijl ze zouden moeten redeneren en handelen vanuit de ontvanger, de stakeholder. Als organisaties hiervoor kiezen, betekent het dat ze vaak op een andere manier gaan werken. Niet langer top-down vanuit de traditionele hiërarchie maar in netwerkorganisaties met alle stakeholders. Zo wissel je op gelijkwaardig niveau informatie uit door naar elkaar te luisteren.         

Uit haar onderzoeken is ook gebleken dat de ‘toon aan de top” van bedrijven nog niet het vermogen heeft tot zelfreflectie. Dat vraagt om transparantie vanuit de top naar de medewerkers en om wederkerigheid. Dat bevestigt het belang om de stakeholder – de ontvanger – te betrekken bij het beleid en handelen. Daarin vervult de communicatieafdeling een sleutelrol voor de core business.

Management-assistants kunnen een nuttige rol vervullen bij het benoemen en labelen van stakeholders, dat bleek ook in onze Masterclass Stakeholders in 2016.

Vanmiddag blijkt dat opnieuw. Management-assistants kunnen – vooral met de recent aangepaste Corporate Governance code in de hand – de stakeholders in kaart brengen en nagaan wat de verwachtingen zijn bij de stakeholders ten opzichte van de boodschap die je als organisatie brengt.

Interviews

Josine Boomsma en Ingrid de Jong deelden na de pauze in een interview hun ervaring met de deelnemers over hoe persoonlijke reputatieschade van hun directeur ook uitstraalt op hun reputatie. “Loyaliteit gaat heel ver, voor het weet word je medeplichtig”, merkte iemand op.

Mildred gaf vervolgens een aantal tools mee om zelf in de organisatie mee aan de slag te gaan. Haar enthousiaste presentatie over reputatie en nieuw bestuur zette de groep aan het denken, zo blijkt na afloop uit de reacties en op social media.

Tijdens de borrel in de mooie, historische Heineken bar was er genoeg stof tot napraten.

Voor meer nieuws over volgende Masterclasses: kijk bij Nieuws en Agenda.

        

Masterclass Stakeholdermanagement: Assistants krijgen steeds actievere rol in stakeholdermanagement